Zbavení se strachu být vidět, imposter rovná se pokora a oslava zranitelnosti, taková byla první velká First Aid Kit výzva

Autor/ka: Dominika Veselá

V září 2024 proběhla první velká událost odehrávající se mimo Klub První pomoci, a to bezplatná výzva Poznej 5 démonů – zabijáků podnikání. Zrodila se v mé hlavě v době, kdy jsem dlela na dně temné jámy (rozuměj byla jsem v depresivní fázi) a zas a znovu jsem potřebovala povolat do akce svůj elitní combat tým, abych první linii bojovníků Temna odrazila. Pro mě denní chleba, pro ostatní příležitost, jak si osvojit pár užitečných tipů, jak život s křehkou duší prožívat snáz a s menším stresem. Proč byla výzva zdarma? Kterým démonům jsme se podívali na zoubek? A jaké pokroky účastníci udělali? To si přečtěte v následujícím sumáři.

Proč zdarma? Protože si lidi potřebují zvyknout na váš styl přemýšlení 🧠

Nabídka produktů zdarma – ano, nebo ne? Tahle otázka rozděluje digitální svět na dva skoro nesmiřitelné tábory. Jedni říkají, že je žádoucí čas od času nabídnout bezplatný produkt nebo službu, druzí tvrdí, že zdarma věci nabízí jen „lůzři“, co nejsou schopni prodat ani špendlík do kravaty. Já patřím do první kategorie – za mě je důležité dát ochutnávku zdarma, protože

  1. tím zájemcům ukážete svoje hodnoty a styl přemýšlení,
  2. sledujícím buď potvrdíte, nebo vyvrátíte přesvědčení, že zrovna u vás dojdou toho velkého poznání,
  3. ušetříte nervy sobě i jim, protože k sobě nepřivedete úplně chybně trefenou cílovku; ta se vyfiltruje právě na produktech zdarma (i tady je celá stránka věnovaná produktům zdarma).

Suma sumárum – moje výzva byla zdarma, a to z toho důvodu, že na trh přivádím úplně nové téma, takže je logické, že lidi otálejí, obezřetně kolem něj krouží a trvá jim se rozhodnout, jestli do toho jít, nebo ne. Z toho také samo sebou vyplývá, že počet účastníků nebyl optikou velkých byznys šelem nijak závratný. Nebo, spíše je úsměvný. Ne, mojí výzvy se neúčastnilo ani tisíc, ani pět set, dokonce ani sto lidí. Bylo nás tam třicet jedna. 😇

A já nemůžu být nadšenější, že se mi hned na první pokus podařilo přesvědčit tři desítky lidí, že mému projektu mají věnovat pozornost. 💜

(Myšlenka, co se mi celou dobu honí hlavou)

A teď už k samotnému obsahu výzvy.

Škola hrou 🎲: Srdce účastníků jsem vyhrála hned první den, a to díky hravému kvízu

Seriózních materiálů je všude spousta. Stačí jen natáhnout virtuální ruku a Google vám vychrlí tolik edukačních podkladů, že byste se jimi museli probírat roky, pokud by vaším cílem bylo je všechny projít. Já na to od začátku chtěla jít jinak – ne vyšlapanou cestou, ale mnou vytvořenou. 😎 A jelikož miluju hlavolamy, hříčky a všelijaká šprťouchlata, rozhodla jsem se pro účastníky výzvy vytvořit jednoduchý a chytlavý kvíz. (Odkaz na kvíz stále funguje, ale jen do 28.10.2024, pak ho zamykám. Chcete-li si ho udělat, máte poslední možnost.)

👉 Téma kvízu bylo jasné: JAK DOBŘE DOKÁŽEŠ BOJOVAT S DÉMONY? 😈 (Otázek bylo celkem sedm, každá s možností výběru právě jedné odpovědi. Pro ty z vás, kteří se k článku dostanou po uplynutí data zpřístupnění kvízu, sem otázky a možnosti odpovědí vkládám přímo.)

#1 – Někdo tě pochválí za dobře odvedenou práci. První, co tě napadne, je…

A. Wow. Jsem fakt dobrý/á!
B. Trochu to přehání. Zas nic tak převratného jsem neudělal/a.
C. Tak, a za chvíli přijdou na to, že to celé byla jen náhoda a já zas tak dobrý/á nejsem. Asi se propadnu hanbou.
D. Hlavně ať mě nechválí, to přináší smůlu!!!

#2 – Máš nápad na skvělý online produkt. Co uděláš?

A. Zatepla ho představím veřejnosti, s tím se nedá otálet!
B. V klidu produkt vytvořím a hned, jak je hotový, ho vypustím do světa.
C. Každý dílčí krok diskutuju s publikem v online skupinách. Potřebuju od nich ujištění, že to dělám dobře.
D. I když už je zdánlivě hotový, upravuju na něm i ty nejmenší detaily. Nikdy není dokonalý.

#3 – Sedíš na pohovoru na vysněnou pozici a náborář se tě zeptá na tvou představu o odměně. Ty…

A. mu ji s klidem Angličana prozradíš. Nemáš se zač stydět.
B. mu ji prozradíš, ale dodáš, že o finální podobě se můžete pobavit dál. Jsi ochotný/á i slevit.
C. začneš koktat, protože tohle je pro tebe ztělesnění noční můry. S cenotvorbou nejsi kamarád.
D. pokrčíš rameny a řekneš, že vezmeš, kolik nabízejí.

#4 – Právě jsi na sítě publikoval/a příspěvek, na kterém jsi si dal/a opravdu hodně záležet. Ani ne za 5 minut ti v komentářích přistane první hejt. Ty…

A. nad ním mávneš rukou. Hejty byly a budou, nedá se to ovlivnit.
B. se nad hejtem zamyslíš. Pokud je konstruktivní, vezmeš si ho k srdci. Pokud ne, dál se jím nezabýváš.
C. okamžitě hejt smažeš. Nic tak negativního ti nebude kazit dojem z propracovaného příspěvku.
D. se vyděsíš a stáhneš do sebe. Když na to někdo má tak ošklivý názor, asi to nestojí za nic a měl/a bys to rovnou celé smazat a zapomenout na to.
E. se začneš obhajovat a pustíš se s hejterem do diskuze. Musí přece pochopit, že se mýlí!

#5 – S klientem máš domluvený rozsah zakázky. Všechno si odkývete a ty…

A. odevzdáš přesně to, na čem jste se domluvili.
B. přidáš ještě pár nápadů, které tě v průběhu práce napadly.
C. zpracuješ zakázku do nejmenšího detailu a ještě přidáš další dílčí aktivity, abys klientovi ukázal/a, že je na tebe spoleh.
D. místo 100 % odevzdáš radši 200 %. Sto procent je na tvůj vkus málo.

#6 – Klient má k tvé práci výhrady. Jak se zachováš?

A. V klidu je spolu proberete a domluvíte úpravu. Jsi s tím v míru, nejsi přece stroj.
B. Pustíš se s ním do diskuze. Některé výhrady se tě totiž dotkly, tak mu to chceš vysvětlit.
C. Pomyslíš si, že konečně někdo přišel na to, že vlastně nejsi dost dobrý/á a teď praskne, jak jsi nekompetentní.
D. Začneš se o překot omlouvat a slibovat nápravu zdarma.

#7 – Konkurence vydala nový projekt. Co ty na to?

A. Vůbec nic, ať si dělá, co chce. Já mám svůj styl.
B. Kouknu se a lehce se inspiruju. Pak si to ale udělám po svém.
C. Začnu jí závidět úspěch a už vidím, jak se jí za ten nápad sypou peníze. Hned jdeš a zkoušíš taky něco vymyslet.
D. Stáhnu se do sebe a řeknu si, co je se mnou špatně, že jsem něco tak dobrého nevymyslel/a já.

❓ Výsledek kvízu?

Vychází vám jeden ze čtyř mnou vymyšlených archetypů, který to je? 🎭

  1. Pokud jste na VŠECHNY otázky odpověděli „A“, jste archetyp EXORCISTA 🗡. Pojí se s archetypem Vládce, na sítích komunikuje z pozice někoho, kdo nemá problém démonům sekat hlavy. Jde mu o úspěch, status, peníze.
  2. Pokud jste na větší polovinu otázek odpověděli „A“ a/nebo „B“, jste archetyp HARRY POTTER 👓. Pojí se s archetypem Hrdiny, na sítích komunikuje z pozice někoho, kdo v cestě na vrchol překonává překážky a ví, že vítězství si vyžaduje tvrdou práci. Jde mu o sdílení osobních příběhů, v nichž ukazuje, jak se pere s osudem.
  3. Pokud jste na větší polovinu otázek odpověděli „C“ a/nebo „D“, jste archetyp VÍLA 🧚. Pojí se s archetypem Pečovatele, na sítích komunikuje z pozice někoho, kdo energeticky spojuje davy, drží laskavou energii, provádí komunitu ke společnému cíli, motivuje, inspiruje, pečuje. Víc než o hmotné statky jí jde o společný cíl, spojení lidí.
  4. Čtvrtým archetypem je VAN HELSING 🤠, který je ze všech nejosobitější. Ten vám vyšel v případě, že jste na VŠECHNY otázky odpověděli tak, že se vás ani jeden sabotér netýká, všechno totiž vyřešíte svým charismatem (např. u otázky #4 odpovíte za „B“). Pojí se s archetypem Dobrodruha, na sítích komunikuje z pozice někoho, kdo objevuje nové cesty, ukazuje, že existují i jiné způsoby, jak dosáhnout cíle a není ok mít tunelové vidění. Jde mu o dobrodružství a jde proti statusu quo.

5 sabotérů 👽, které jsme ve výzvě probírali – nejvíc rezonoval imposter syndrom, perfekcionismus a online hejt

V rámci výzvy jsme probírali 5 démonů (sabotérů), a to:

  1. imposter syndrom,
  2. perfekcionismus,
  3. cenotvorbu,
  4. online hejt a
  5. krizi úspěšné konkurence.

Zmíněné sabotéry jsem samozřejmě pro výzvu vybrala záměrně – každý den si v onlinu všímám, jak své majitele brzdí a hází jim klacky pod nohy. Výsledky účastníků výzvy mi moje podezření potvrdily:

  1. imposter se týkal 85 % participantů,
  2. perfekcionismus 76 % participantů,
  3. potíže s cenotvorbou 55 % účastníků,
  4. online hejt brzdil 54 % účastníků a
  5. nejmenší vliv měla konkurence – tou se nechalo ovlivnit pouze 10 % participantů.

Jak uvidíte dále, s absolventy výzvy nejvíc rezonovaly nové úhly pohledu na sabotéry, zejména zjištění, že není možné je nikdy doopravdy porazit. Vždycky se objeví, zejména ve chvíli, kdy jste oslabení a nejistí. Ve finále není boj s démony ani žádoucí, protože to, že se objevují, má vždycky svůj důvod. Pokud přijdete na to, jaký, nesmírně se vám uleví.

😨 IMPOSTER SYNDROM

Imposter syndrom je pro mnohé nejsabotérštější ze všech sabotérů, protože kvůli němu:

  • máte tendenci bagatelizovat svoje zásluhy,
  • úspěch je podle vás dílem náhody,
  • neúspěch jste si naopak zasloužili, protože „konečně někdo odhalil, že tu svou expertízu jen předstíráte.“
  • se sice pohybujete mezi experty, ale zaboha netušíte, jak jste se mezi nimi ocitli.

Boj s imposterem vás tak akorát vyčerpá a nedá se vyhrát! Prostě nedá. Je zarytý tak hluboko, že i když budete svědomitě dodržovat seberozvojové poučky, VŽDYCKY se před odevzdáním práce objeví. Vím to z vlastní zkušenosti.

(Moje rada)

CO KDYŽ ALE…

vám tento démon podsunuje informaci, že uděláte skvělou věc, když si zachováte pokoru?

  1. Je fakt taková prohra nehnat se do všeho slepě a bez rozmyslu?
  2. Je doopravdy tak špatné udělat ještě jednu kontrolu, než něco odevzdáme?
  3. Je fakt tak opovrženíhodné přistupovat k práci s obezřetností a hlavně s pokorou?
  4. Máme se stydět za pomalejší a obezřetnější přístup, zatímco ostatní se všude nasomrujou a skácí to jak tsunami?

 CO KDYŽ NÁS BRZDÍ SCHVÁLNĚ, ABYCHOM DO NĚČEHO TVRDĚ NENARAZILI A NEUBLÍŽILI SI?

 

 

💅 PERFEKCIONISMUS

Donedávna jsem si myslela, že je to skvělá vlastnost, která mi zajistí pověst špičkového experta, co nenechává nic náhodě. Je to nesmysl.

  • Zatímco vy si svoji aktivitu šudláte někde pod stolem a snažíte se z ní vychytat všechny mouchy,
  • vaše konkurence se spokojeně prezentuje (i s chybami), nahřívá si publikum a zpracovává ho ke koupi.

Než se vy dostanete k nahřívání, konkurence už prodává. Projeli jste to, přišli jste pozdě. 🤬 Taky pořád pilujete, cizelujete a šperkujete, a namlouváte si, že špičková prezentace je něco jako konkurenční výhoda? OMYL! To vám tam jen démon PERFEKCIONISMUS hází temné myšlenky, že to, co děláte, se vám jednoho dne vrátí. Ve skutečnosti je to ale tak, že…

  • máte ve skrytu duše strach vyjít se svým výtvorem mezi lidi, bojíte se reakcí.
  • se neustále potřebujete ujišťovat, že to, co děláte, je kvalitní.
  • donekonečna předěláváte hotové, abyste pak zjistili, že se to v procesu stejně všechno mění; a vaše předpřípravné fáze vyšly vniveč.

💊 LÉK: Uvědomte si jednu takovou mantru, napište si ji a nalepte na nástěnku:

NIKDO PO VÁS NECHCE, ABYSTE BYLI DOKONALÍ! V TOMHLE MOMENTĚ JSTE TOU NEJLEPŠÍ VERZÍ SEBE SAMA A DÁVÁTE ZE SEBE VŠECHNO, CO MŮŽETE. TO NEZNAMENÁ, ŽE NEJSTE HNED V NÁSLEDUJÍCÍ MINUTĚ LEPŠÍ A ZKUŠENĚJŠÍ, TÍM SE ALE NENECHTE ZASTAVIT!

(Mantra pro lepší pocit)

⚠ PAMATUJTE SI!

  • Klient není dokonalý a má spoustu chyb.
  • Pro každého tkví dokonalost v něčem jiném. (Zatímco někdo poptává namalování Mony Lisy, někdo jiný stůně po jednoduchém plátně plném barev. Budeme-li všichni da Vinciové, kdo namaluje ty rozkošné obrázky pro prostý lid?)
  • Klientů je vždycky víc než tvůrců. (Nikdy se nestane, že nebudete mít komu nabídnout svoje služby. Tak využijte toho luxusu a vybírejte si ty klienty, co ocení vaše tvůrčí schopnosti takové, jaké teď jsou.)

 

💰 CENOTVORBA

Znáte všechny ty pofidérní marketingové poučky, že ano?

  • Úspěšný podnikatel vždycky jen zdražuje, nikdy nezlevňuje!
  • Cože!? Ty přistupuješ na nižší cenu!? Tak to nejsi pravý byznysmen!
  • Ať tě ani nenapadne brát zakázky za míň než (XY), kazíš tím trh.

Jako obvykle – je to nesmysl. Pravda je taková, že

NA TRHU JE VŽDYCKY VÍC MENŠÍCH ZAKÁZEK A MÍŇ TĚCH VELKÝCH, STATISÍCOVÝCH.

(Tohle si zapamatujte)

To znamená, že aby se trochu udržel cash flow, není dobré zavírat si dveře před prací pro malé podnikatele, protože to bývají přesně ti, co

  • se k vám opakovaně vrací.
  • vás pravidelně zásobují nějakou práci, takže to nikdy se nestane, že lelkujete.
  • platí obratem (většinou).
  • jsou extrémně loajální.

JAK JE TO TEDA S TOU CENOTVORBOU?

Inu, pokud vás stresuje stát si za svou cenou a prostě vám nejde přes pusu ji vyslovit, aplikujte hned teď 2 rady:

  1. MĚJTE NA WEBU/SÍTÍCH ASPOŇ ZÁKLADNÍ CENÍK. To hodně často redukuje nutnost říkat cenu nahlas. Stačí říct „Všechno včetně ceníku mám tady na tom odkazu.“.
  2. KOUKEJTE NA CENOTVORBU NEJEN Z HLEDISKA SUMY, ALE I ČASU. Je to jednoduché, hrajte si s klientovou myslí. Když řeknete, že máte hodinovku 500 Kč a s klientem se domluvíte na časové investici 10 hodin, vyfakturujete 5.000 Kč. ALE! Co když na zakázce reálně strávíte polovinu, tj. 5 hodin? Vyfakturujete POŘÁD 5.000 Kč, ale za 5 hodin práce, čímž se magicky hodinovka zvýší na 1.000 Kč.

😠 ONLINE HEJT

O online hejtu jsem napsala článek na svůj druhý blog a vy si ho můžete exkluzivně přečíst.

👫 ÚSPĚŠNÁ KONKURENCE

Tento sabotér je nebezpečný tím, že dokáže paralyzovat, ale zároveň motivovat. Je to OPIČENÍ SE PO KONKURENCI aneb „Když to funguje Marušce, musí to fungovat i mně!“ Právě proto tak miluju brandové archetypy, protože ty nám říkají, že KAŽDÝ NAKUPUJE PODLE JINÉHO VZORCE, takže to, co a jak vytvoří Maruška, nezaručí, že to bude fungovat nám. 🤷‍♀️

INSPIROVAT SE U KONKURENCE JE LEGITIMNÍ CESTA, ALE MYSLET SI, ŽE OKOPÍROVÁNÍ JEJÍ STRATEGIE 1k1 NÁM PŘINESE ÚSPĚCH, JE NAIVNÍ.

(Mantra, kterou si pověs na zeď)

ŘEŠENÍ?

Tzv. šmírovací hygiena. Vím, že všude radí sledovat konkurenci, abyste věděli, jak na tom je a s čím přichází. ALE! Možná si uvědomujete, kolik času propálíte bezduchým šmírováním všeho, co konkurence dělá a pokusy to napodobit. Je to ztráta času. Proto doporučuju:

  1. Promazat profily i skupiny, které sledujete a nechat si jich maximálně 10.
  2. Předepsat si pravidelný odpočinek od sítí. Prostě to všechno povypínat a jen BÝT.
  3. PŘESTAT sledovat profily zabývající se tím samým, co vy. Je to demotivující.
  4. A kouknout se na ose za sebe, ne pořád jen před sebe (řekneme si víc večer).

Nesnažte se zapůsobit na ty před vámi – inspirujte ty, co jsou za vámi. ❤

 

 

KONEC VÝZVY: Reference, která mě dojala ❤❤❤

Na závěr výzvy jsem dostala tak nádhernou referenci, že jsem ještě týden létala na šťastném obláčku a potvrdila si, že to všechno má cenu.

„Každopádně, já jsem z výzvy byla naprosto unešená, nadšená, ohromená! Z každého vysílání jsem si vždy napsala řadu cenných informací a těšila se, až si pustím další. Nejen kvůli cenným informacím, ale hlavně mě to nabíjelo a i inspirovalo! Co bylo teda nejvíc wow, bylo to, jaký jsem měla během koukání na videa pocit. A i po. Cítila jsem se fakt dobře, protože jsem měla pocit, že jsem poprvé tam, kde mám být :D. Asi jsem ještě v onlinu nenarazila na prostor, kde jsem tohle zažila. Přijetí. Ale opravdu i chuť sdílet, díky tomu, jakým způsobem komunikuješ – s upřímným zájmem. Moc se mi líbí a obdivuju, jak vše tvoříš upřímně a od srdce. Asi má na všechny ty pocity kolem toho vliv, jak otevřeně sdílíš svoje zkušenosti, ale i to, jak uvažuješ nad svým programem, jak popisuješ, jakým způsobem bude fungovat. To jak vše upřímně sdílíš podle mě hodně podporuje důvěru.“

(Nádherná reference od Kačky)

Díky všem, co se výzvy účastnili. Brzy se uvidíme v programu Podnikatelská démonologie, kde budou další úlevné pocity.

Díky za všechno. <3

Domi

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *